Domov > Social Marketing > Ako zaujať na sociálnych sieťach v prospech podnikania
13. nov. 2016
|
Henrieta Balázsová
|
|
|

Pre väčšinu svetových značiek sú sociálne médiá veľmi dôležitou, priam nevyhnutnou súčasťou digitálnej marketingovej stratégie. Na Slovensku však ich moc a silu veľakrát podceňujeme. Napriek tomu, že zaujať užívateľov vo „virtuálnom svete“ je čoraz ťažšie, nie je to nemožné a získať tým môžete naozaj veľa. Užívateľov sociálnych sietí stačí vhodným spôsobom zaujať a získať si ich sympatie. Ako? Nižšie vám ponúkame zopár tipov, ktoré by vám mohli pomôcť.

Vyberte si tie správne sociálne siete

Ak by ste chceli využiť obrovský potenciál sociálnych sietí naplno, vaším kľúčom k úspechu je ich správny výber. Nie každá je totiž pre vašu spoločnosť vhodná. Líšia sa predovšetkým zameraním svojho obsahu a samotnými užívateľmi. Vašou úlohou je vybrať tie, ktoré sa stotožňujú s obrazom vašej spoločnosti. Napr. ak je vaša spoločnosť výrobcom ocele, Tumblr pre vás vhodnou formou prezentácie určite nebude. Získať však môžete napr. na LinkedIn. Aby sme vám orientáciu uľahčili, ponúkame vám základný prehľad jednotlivých sociálnych médií a ich užívateľov.

  • Instagram: je skvelou voľbou predovšetkým pre značky, ktoré uprednostňujú vizuálnu propagáciu. Väčšinu užívateľov tvoria dospievajúci a mladí dospelí.
  • Tumblr: na Slovensku menej rozšírený, podobne ako Instagram slúži na zdieľanie fotografií. Najväčšiu skupinu užívateľov tvoria ľudia do 25 rokov.
  • Facebook: je jednoznačne považovaný za najlepšiu platformu na propagáciu spoločností a ich produktov. Veľkej popularite sa teší aj na Slovensku a sú na ňom zastúpené všetky vekové kategórie s pomerne vyrovnaným zastúpením žien a mužov.
  • Google+: neujal sa tak, ako mnohí predpokladali, no je možné, že jeho chvíľa ešte len príde. Momentálne tvoria 2/3 jeho užívateľov muži, prevažne v technologickom priemysle.
  • Twitter: mikroblogovacia sociálna sieť, ktorá vám umožní čítať a posielať tzv. tweety – textové správy do 140 znakov. Slúži skôr na udržanie vašej spoločnosti na očiach, než na samotnú propagáciu.
  • Pinterest: sociálne médium na zdieľanie fotografií svojich nápadov a výrobkov. Základňu užívateľov tvoria ženy v rôznych vekových kategórách. Pinterest však slúži predovšetkým na predaj oblečenia, bižutérie a rôznych hand-made výrobkov.
  • LinkeIn: sieť rozhodne vhodná na propagáciu vašej spoločnosti. Združuje firmy a podnikavých jednotlivcov z celého sveta.

Nepodceňte autentickosť

Sociálne médiá vám neposkytujú len priestor na predaj svojho produktu, ale aj nato (a je to rovnako dôležité), aby ste svojim zákazníkom ukázali, kto ste. Preto sa presvedčte o tom, že všetko, čo budete so svojimi fanúšikmi zdieľať, je skutočne autentické a pre vás nejakým spôsobom charakteristické. Je dôležité, aby ste si „patentovali“ istý spôsobom komunikácie so svojimi fanúšikmi, ktorý bude pre vašu značku/spoločnosť špecifický a bude vás odlišovať od konkurencie. Skvelým príkladom je napríklad konto spoločnosti Huggies na Twitteri. Väčšina ich tweetov je adresovaná mamičkám, ktoré prirodzene tvoria kúpnu silu ich produktov. Popremýšľajte preto nad niečím, čo by vašu komunikáciu na sociálnych sieťach spravilo autentickou, výnimočnou a originálnou.

socialne_siete1

 

Pestrosť príspevkov

Obsah príspevkov je veľmi dôležitý, rovnako dôležitá je však aj ich forma. Zamerajme sa v tomto prípade na Facebook, ktorého variabilita môže byť vaším obrovským pomocníkom. Na výber totiž máte hneď niekoľko druhov príspevkov. Zvoliť si môžete klasický textový status, teda bez pridania akéhokoľvek grafického prvku. Pri takomto type príspevku však určite nerátajte s veľkou odozvou. Užívatelia sociálnych sietí totiž výrazne preferujú príspevky s vizuálnym obsahom. Aby sme za slová nechali hovoriť čísla – príspevky s pripojeným obrázkom alebo fotografiou majú až o 94% viac prezretí, než príspevky bez nich. Snažte sa preto ku každému svojmu príspevku pripojiť nejakú súvisiacu fotografiu. Nebojte sa experimentovať aj so zábavným obsahom, užívatelia ho majú radi a príspevky tohto typu sa šíria veľmi rýchlo. Samozrejme si však musíte byť istí vhodnosťou vtipu a tým, že príspevok má potenciál zaujať. Pokiaľ máte vytvorenú svoju firemnú webovú stránku, pridávajte do príspevkov aj odkazy na daný produkt alebo službu. K dispozícii máte aj v poslednom období veľmi obľúbené video. Nebojte sa svojim fanúšikom povedať niečo „face to face“, vašu originalitu určite ocenia. Treba si však dať pozor na dĺžku videa, ktorá by mala byť primeraná téme a nemala by diváka nudiť. Klaďte však dôraz nato, aby nebol každý váš príspevok reklamného charakteru. Obľube svojich fanúšikov sa budete tešiť vtedy, ak im ponúknete nejakú „pridanú hodnotu“.

socialne_siete2

 

Venujte pozornosť vizuálnemu brandingu

Vizuálny imidž vašej spoločnosti hrá pri propagácii na sociálnych sieťach veľmi veľkú úlohu. Tu sa dostávame k veci, ktorú množstvo firiem podceňuje – k logu. Investovať do vytvorenia jedinečného loga, ktoré bude vystihovať a charakterizovať vašu spoločnosť sa naozaj oplatí. Nastavte si ho ako profilovú fotografiu na všetky sociálne siete a logo sa tak stane prvkom, ktorý spraví všetky vaše účty konzistentnými naprieč všetkými sociálnymi médiami. Ľuďom pomôže okamžite spoznať vašu firmu, bez ohľadu nato, ktorý komunikačný kanál práve používate. Výborným trikom, ktorý pôsobí na užívateľov veľmi dobre je ladenie farieb fotografií do farieb vašej firmy. Vynikajúcim príkladom skvelého využívania tohto triku je napr. Coca-Cola, ktorá väčšinu svojich fotografií zdieľaných na Instagrame ladí buď do červena (klasická etiketa) alebo do zelena (nová etiketa Coca-Cola life). Tento efekt môžete podobne ako Coca-Cola vytvoriť napr. farbou oblečenia ľudí na fotografiách, farbou predmetov, či jemnou hrou s ponúkanými filtrami. Pri výbere a použití filtrov však postupujte s opatrnosťou, nakoľko váš profil by mal pôsobiť jednotne. To je dôležité aj v prípade, ak vkladáte fotografie s textom – dajte si pozor na to, aby ste vždy použili rovnaký font. Vaši fanúšikovia a followeri majú v tomto prípade radi „uhladenosť“ a prehľadnosť.

socialne_siete3

 

Verejne diskutujte

Socálne siete vznikli preto, aby dali ľuďom možnosť prejaviť sa a vyjadriť svoje názory „online“. Doprajte preto túto možnosť svojim priaznivcom aj vy. Ľudia majú radi, keď je ich názor pre vás dôležitý. Preto sa na svojich účtoch na sociálnych sieťach veľa pýtajte a veľa diskutujte. Pýtajte sa na názor na nové produkty, poproste ľudí o tipy na nové návrhy, pýtajte sa, čo by ich zaujímalo. Ako na Facebooku, tak aj na Twitteri môžete využiť tvorbu ankiet. Skúste anketu zaradiť do svojho marketingového programu aspoň 1x týždenne a odozvou budete možno príjemne prekvapení. Samozrejme, kto sa pýta, dostáva odpovede – no tie nemusia byť vždy príjemné. Určite sa veľakrát stretnete aj s kritikou, či negatívnym feedbackom. Tieto negatívne posty vám však určite neodporúčame ignorovať, alebo dokonca mazať (samozrejme v prípade, že neobsahujú hrubé vulgarizmy, či urážanie vašej spoločnosti). Najideálnejším riešením je na ne „s kľudom Angličana“ reagovať, poďakovať sa diskutujúcemu za názor a snažiť sa danú situáciu vysvetliť.

socialne_siete4

 

O svojich fanúšikov sa starajte

Vaši fanúšikovia a followeri sa pridali na vaše stránky, pretože ich vaša spoločnosť zaujíma. Sú zvedaví na vaše novinky a chcú byť informovaní o vašich ďalších akciách. Preto im to doprajte a dovoľte, aby o všetkom vedeli ako prví. Dajte im vedieť, že pripravujete nový produkt a poodhaľujte im ho po kúskoch, no stále zahalený do rúška tajomstva. Pripravte niekedy akciu venovanú špeciálne im – napr. s použitím nejakého promo kódu. Veľkej obľube sa tešia aj zdieľacie súťaže. Vaše náklady na takúto súťaž pritom vôbec nemusia byť veľké, ľudí mnohokrát potešia aj nejaké reklamné predmety. Pokiaľ budete vašich fanúšikov neustále s niečím prekvapovať, nemusíte mať obavu, že by vám zo stránky odchádzali. Práve naopak, ich množstvo bude neustále narastať.

socialne_siete5

 

Vystúpte z tieňa anonymity

Ako sme si už povedali, rozličný obsah nielen reklamného charakteru je pre atraktívnosť vašich postov nevyhnutný. Čo však vaši fanúšikovia a followeri určite ocenia je, ak vystúpite z anonymity a ukážete im tvár seba, aj ostatných členov vašej spoločnosti. Nezáleží pritom až tak na tom, či zdieľate fotografie z teambuildingu, alebo z porady. Ide o to, že sa dostanete ľuďom na oči. Vyskúšajte tento tip a odozvou na váš príspevok budete príjemne prekvapení. Výborným príkladom toho, ako samotní zamestnanci tvoria príbehy na sociálne siete je spoločnosť IBM, ktorá príspevky tohto druhu zdieľa veľmi často.

socialne_siete7

 

Prispievajte pravidelne

Aby ste si dokázali základňu svojich priaznivcov nielen udržať, ale ju aj neustále rozširovať, musíte dať svojim príspevkom pravidelnosť. Sami veľmi dobre viete, že ak si napríklad na Facebooku nájdete nejakú spoločnosť, ktorej posledný príspevok bol zverejnený pred niekoľkými mesiacmi, nepôsobí to na vás príliš serióznym dojmom. Samozrejme je však umením dokázať odhadnúť tú správnu mieru. Príspevkom 1x za mesiac nedosiahnete nič, no príliš častím uploadovaním obsahu zas môžete svojich fanúšikov a followerov odlákať. Aby sme vám to uľahčili, uvádzame výsledky agentúry Socialbakers (jeden z najpopulárnejších realizátorov prieskumov týkajúcich sa sociálnych médií s pobočkami po celom svete), ktorá skúmala počet príspevkov najobľúbenejších značiek na sociálnych sieťach. Výsledky boli nasledovné:

  • Facebook – 1x za deň
  • Twitter – 5x za deň
  • LinkedIn – 1x za deň
  • Google+ – 2x za deň
  • Pinterest – 5x za deň
  • Instagram – 2x za deň

socialne_siete8

Ako zaujať na sociálnych sieťach v prospech podnikania
4.7 (93.33%) 3 votes
Potrebujete profesionálnu pomoc? Chcem pomôcť
Webgrafix.sk
mm

O Henrieta Balázsová

Základom je milovať svoju prácu :) Rozhodla som sa plniť si svoje profesionálne sny, ukončiť kariéru v HR a naplno sa venovať mojej najväčšej záľube - písaniu. Najradšej tvorím a píšem články - v súčasnosti pre viacero úspešných portálov. Aby za mňa hovorili aj čísla, a nielen slová - tie najúspešnejšie pritiahli 5-6 tisíc čitateľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.