Skip links
dokonala kancelaria

Dokonalá kancelária – miesto, kde sa rodí úspech

Do detailov premyslené pracovné priestory nie sú len trendom posledných rokov, ale tiež spoločným znakom všetkých úspešných spoločností. Práca v kancelárii už dávno neznamená fádnu miestnosť plnú počítačov a stolov, ktoré sa prehýbajú pod kopami papierov.

Pre inšpiráciu nemusíte chodiť ďaleko, stačí sa pozrieť na úspešné domáce firmy ako IBM Slovensko, Eset, Profesia alebo Sygic. To je len pár príkladov známych spoločností, ktoré si na originálnych pracovných priestoroch dali skutočne záležať.

Nie je nevyhnutné, aby ste hneď najali tím dizajnérov a investovali nemalé finančné prostriedky, existuje však niekoľko dôvodov, prečo by ste zariaďovanie svojej kancelárie nemali podceniť:

  • V práci trávime minimálne tretinu dospelého života a preto by to malo byť miesto, kde sa hneď po domove cítime najlepšie.
  • Vhodne zariadená kancelária vám pomôže lepšie sa sústrediť na prácu a tak je sčasti zodpovedná za vaše pracovné úspechy a dosahovanie cieľov.
  • Prívetivý pracovný priestor zabezpečí, že vaši kolegovia a zamestnanci budú efektívnejší a budú mať svoju prácu radšej.
  • V prípade, že vašu kanceláriu navštevujú zákazníci alebo obchodní partneri, môžete vďaka nej dosiahnuť správny prvý dojem.

Myslieť na všetky detaily a možnosti na prvý pohľad môže vyzerať ako veda, našťastie však existuje niekoľko jednoduchých trikov, vďaka ktorým vybudujete dokonalú kanceláriu aj vy.

eset kancelária

Imidž nie je na nič

Prvá otázka, ktorú by ste si pri vytváraní novej kancelárie mali položiť, sa týka zamerania vašej firmy. Nie je nevyhnutné byť za každú cenu kreatívny, radšej sa sústreďte na svoju firemnú identitu. Moderné spoločnosti zaoberajúce sa marketingom a technológiami môžu popustiť uzdu fantázii a experimentovať s farbami a tvarmi. Inak ale budú vyzerať firemné priestory obchodnej alebo právnickej firmy, ktorá chce vzbudzovať silu a dôveryhodnosť.

Tieto otázky vám pomôžu určiť smer, ktorého sa budete môcť držať:

  • Čím sa zaoberáte? S tým súvisí tiež otázka, aký dojem chcete vyvolať. Softvérová firma určite investuje do najmodernejších technológii a ak je vo vašej firemnej identite dôležité životné prostredie, zameriate sa na ekologické materiály.
  • Akí sú vaši zamestnanci? Očakávania čerstvých absolventov sa od staršej generácie budú výrazne líšiť. Ak už zamestnancov máte, neváhajte sa ich spýtať na názor, určite to ocenia.
  • Navštevujú vašu kanceláriu klienti alebo obchodní partneri? Ak áno, je dôležité vzbudiť v nich hneď pri vstupe ten správny prvý dojem. Popremýšľajte nad dostatočne pohodlnou „čakárňou“, kde by mohli počkať na začiatok stretnutia. V niektorých prípadoch môže dobre poslúžiť aj konferenčná miestnosť, ak v nej práve neprebieha porada.

Prioritou by malo byť vždy najpraktickejšie riešenie, ktoré nebude brániť efektivite vašej práce za cenu dizajnu alebo originality.

Nebuďte odrezaní od sveta

Mnohí by sa v snahe zabrániť prokrastinácii najradšej zavreli do zvukotesnej pivnice, kde ich nebude nič rozptyľovať. Vášmu sústredeniu by to na krátko možno pomohlo, ale čoskoro by ste začali každú minútu strávenú v takejto kancelárii nenávidieť.

Znie to ako paradox, ale pre duševnú činnosť je svet okolo nás veľmi dôležitý.

  • Nebojte sa okien a dajte prednosť prirodzenému svetlu, ktoré kanceláriu presvetlí a zabraňuje únave.
  • Presvetliť menšiu kanceláriu pomôžu aj vhodne zvolené svetlé farby. Účinok farieb na psychiku by ste nemali podceňovať a pokiaľ to nie je v rozpore s vašou firemnou identitou, zvoľte radšej odtiene žltej, zelenej, alebo modrej, ktoré preukázateľne podporujú kreativitu a dobrú náladu.
  • Výborným doplnkom sterilného priestoru sú rastliny, ktoré dodajú kancelárii tichý život a navyše prečisťujú vydýchaný vzduch. Nemusíte mať v kancelárii botanickú záhradu, pár nenáročných izbových rastlín však môže urobiť zázraky.
  • Dôkladným vetraním v kancelárii zabránite únave účinnejšie ako kúpou druhého kávovaru. Zvýšená hladina oxidu uhličitého spomaľuje reakcie a zabraňuje dôkladnému prekysličovaniu mozgu. Pravidelné vetranie môže tiež zabrániť šíreniu kvapôčkovej nákazy, čo oceníte najmä v chrípkovom období.
  • Rádio na rozumne nastavenej hlasitosti dotvorí pohodovú pracovnú atmosféru. Nech sa celé dni neozýva len monotónne ťukanie do klávesnice.

Komunikácia je základ

Trend veľkých open-space kancelárii je stále v obľube aj vďaka efektívnej komunikácii na pracovisku. Nie každá firma má však priestory vhodné na takéto usporiadanie, no aj v “klasickej” kancelárii môžete zachovať účinnú komunikáciu vďaka niekoľkým jednoduchým pravidlám:

  • Jednotlivé pracovné stoly by mali byť rozmiestnené tak, aby bol od každého výhľad na celú miestnosť a na vchodové dvere.
  • Nastaviteľné stoličky na kolieskach zabránia bolestiam chrbta a stuhnutému krku, umožnia však aj ľahké otáčanie k ostatným bez nutnosti vykrúcať celý trup.
  • Pracovné stoly by mali byť primerane veľké a rozmiestnené tak, aby zostali zachované všetky pracovné a komunikačné zóny. Nie je ideálne, ak človek musí na ceste k tlačiarni obchádzať všetkých kolegov.
  • Efektívnu komunikáciu so všetkými zamestnancami a oddeleniami vám pomôže zabezpečiť aj spoločné online úložisko a zdieľané dokumenty s prístupovými právami.
  • Menej je viac. Nechajte priestor dýchať a udržujte poriadok. Všetko, čo aktuálne k práci nepotrebujete, odložte na svoje miesto.

Nezabúdajte na osobný priestor

Kancelária je v prvom rade pracoviskom, no chcete sa v nej cítiť dobre a rovnaký komfort by ste mali dopriať aj svojim zamestnancom.

  • Zopár osobných drobností na pracovnom stole alebo zarámovaná rodinná fotka umožnia každému dotvoriť si pracovný priestor podľa seba a cítiť sa tak sebavedomejšie.
  • Pokúste sa vyhradiť aspoň pár metrov na oddychový kútik alebo kuchynku, kde si vy aj vaši zamestnanci môžete dať s kolegami kávu, prípadne si dopriať oddych mimo dohľadu zákazníkov či šéfa. Táto investícia sa odzrkadlí na celkovej atmosfére kolektívu.
  • Čím väčší je váš pracovný tím, tým dôležitejšie sú aj aktivity mimo kancelárie. Spoločné grilovanie, športové podujatia a večierky pomáhajú budovať dobré vzťahy, čo zlepší tiež komunikáciu v práci.

Všetky spomenuté rady sú overenými odporúčaniami, pamätajte však na to, že najviac záleží na vašom osobnom vkuse. Riaďte sa intuíciou, skúšajte a nebojte sa hľadať vlastné spôsoby.

Pochváľte sa v komentároch fotkou vlastnej kancelárie a podeľte sa o rady, ktorých ste sa držali vy.

5/5 - (celkom: 2 )

Zanechajte komentár

Zobraziť
Potiahni